.

StepMania

StepMania on ylivoimaisesti suosituin tanssipeliohjelma PC:lle, joten käyn tällä sivulla läpi sen asennuksen, asetukset ja käytön. Sivulla on kylmän StepMania-asian seassa myös paljon yleistä tanssipelitietoutta, josta voi olla hyötyä myös kolikko- tai konsolipeleistä kiinnostuneelle. Sivu on jaettu viiteen osastoon:

1. Asennus ja asetukset
2. Asetuslista
3. Pelaamisen aloittaminen
4. Lisäsäätöjä
5. Endless Nonstop Magic Dance Challenge

1. Asennus ja asetukset

StepManian saa ladattua StepMania.comista. Kannattaa asentaa viimeisin versio - tällä hetkellä 3.9RC - sillä se toimii yleensä parhaiten. Asennus ei ole sen erikoisempi prosessi kuin minkään muunkaan Windows- tai Linux-ohjelman kohdalla. Homma sujuu Nextiä painellen.

Kun StepMania on asennettu, on aika säätää sen asetukset kuntoon. StepManian asetukset löytyvät päävalikon Options-kohdan takaa. Useimmissa asetuksissa on heti asentamisen jälkeen käytössä järkevät oletusasetukset, mutta ainakin tanssimatto pitää säätää toimimaan StepManian kanssa, jos sellainen on kytkettynä koneeseen. Tätä varten pitää valita Config Key/Joy Mappings.

Kun näppäimet on säädetty kuntoon, kaikki on periaatteessa valmista tanssimista varten. Voit halutessasi siirtyä suoraan kohtaan "3. Pelaamisen aloittaminen". Joidenkin asetusten muuttaminen tekee kuitenkin StepManian käytöstä mukavampaa. Jos haluat siirtyä suoraan käyttämään valmiiksi säädettyjä asetuksia ja sinulla on StepManian versio 3.9RC1, lataa vain tämä tiedosto ja laita se StepManian asennuskansion alla olevaan Data-kansioon. Jos haluat säätää kaikki asetukset itse, alla on lista tärkeimmistä StepManian asetuksista ja niiden vaikutuksesta peliin. StepMania osaa myös itse kertoa lähes kaikkien asetusten vaikutuksesta englanniksi.

2. Asetuslista

Appearance Options

  • Instructions ja Caution - Skipin laittaminen molempiin poistaa muutaman turhan välivaiheen.
  • Song Group - Jos haluat joskus valita biisejä sattumanvaraisesti tietyltä levyltä, laita Choose. Muuten All Music nopeuttaa pelaamisen aloittamista hieman.
  • Translations - Romanization näyttää japanilaiset merkit länsimaisilla kirjaimilla.

Background Options

  • Danger - Hide-asetus poistaa häiritsevän Danger-taustan, joka ilmestyy pelaajan elämämittarin lähestyessä nollaa.

Coin Options

  • Event Mode - Tämä kannattaa pistää päälle, jos ei halua hyppiä alkuvalikossa joka kolmas minuutti.

Input Options

  • Auto Map On Joy Change - Offille asettaminen poistaa Mayflashin adapterin kanssa ilmeneviä ongelmia.
  • Back Delayed - Instant nopeuttaa biisistä poistumista. Kannattaa kuitenkin käyttää Holdia, jos painelet poistumisnappulaa vahingossa.

Gameplay Options

Machine Options

  • Menu Timer - Off poistaa turhan aikalaskurin valikoista.
  • Judge - Määrää sen, kuinka tarkkaan askeleet arvostellaan. Ikään kuin pelin vaikeusaste. Oletusasetus on neljä, mutta useimmat hyvät pelaajat käyttävät viittä.
  • Default Fail Type - Tämän asettaminen End of Songiin tai 30 Miss Comboon voi vähentää turhautumista vaikeita biisejä harjoitellessa.

Graphics Options

Tässä asetusryhmässä on lähinnä grafiikkaan ja suorituskykyyn vaikuttavia asetuksia. Jos StepMania nykii tai pyörii liian hitaasti, kannattaa pienentää resoluutiota (Resolution) ja tekstuurien resoluutiota (Texture Resolution). Jos konetehoa riittää, asetuksia kannattaa vastaavasti suurentaa.

3. Pelaamisen aloittaminen

StepMania on pelkkä peliohjelma, eikä sen mukana tule yhtään musiikkia. StepMania.comin linkkisivuilla on listattuna useita sivustoja, jotka jakavat biisejä ilmaiseksi. Suosituin sivustoista on Bemanistyle, jolla on usean tuhannen musiikkikappaleen valikoima. Bemanistylen kappaleiden laatu kuitenkin vaihtelee, ja joukossa on suhteellisen vähän aloittelijoille soveltuvia askelia. Siksi myös Konamin virallisia biisejä jakava DDR UK on ehdottomasti tarkistamisen arvoinen. Molemmat sivustot vaativat rekisteröitymisen. Jos sinulla on Bittorrent, DDR-biisit saa kätevinä paketteina myös DDR Americasta.

StepManiassa kappaleet laitetaan ohjelman asennuskansion alla olevaan Songs-kansioon. Biisejä ei voi kuitenkaan purkaa suoraan Songsiin, vaan niille on ensin tehtävä ryhmäkansio, esim. Stepmania CVS\Songs\Bemanistyle\. Kannattaa järjestää kappaleet loogisesti, koska muuten niiden selailusta tulee todella hidasta touhua.

Kun biisejä on tarpeeksi, voi viimeinkin aloittaa itse pelaamisen. Kun valitsee StepManian valikosta Game Start, ruudulle saattaa asetuksista riippuen ilmestyä Caution-näyttö. Siitä pääsee eroon painamalla kerran Startia. Seuraavaksi näytölle ilmestyy pelimuodon valinta, jossa on 5 vaihtoehtoa: Single, Versus, Couple, Double ja Solo. Jos mattoja on käytössä vain yksi, voi valita vain joko Singlen tai Solon. Jos haluaa pelata samanaikaisesti kahdella matolla, pitää nyt painaa toisenkin maton Start-nappulaa. Tämän jälkeen valittavina ovat Versus, Couple ja Double. Valitse tässä vaiheessa joko Single tai Versus.

Pelimuodot

  • Single - Yksi pelaaja yhdellä matolla.
  • Versus - Kaksi pelaajaa kahdella matolla pelaavat toisiaan vastaan.
  • Couple - Kaksi pelaajaa kahdella matolla pelaavat yhteistyössä toistensa kanssa.
  • Double - Yksi pelaaja kahdella matolla. Huomattavasti vaikeampaa kuin Single.
  • Solo - Yksi pelaaja yhdellä matolla, jolla on kaksi ylimääräistä nuolinäppäintä. Hieman vaikeampaa ja huomattavasti epäsuositumpaa kuin Single.

Kun pelimuoto on valittu, näytölle ilmestyy vaikeustason valinta. Vaihtoehtoja on kahdeksan, joista neljä näkyy kerralla näytöllä. Vaikeustasoa voi säätää myös myöhemmin biisikohtaisesti, jos valitsee jonkin neljästä ensimmäisestä vaikeustasosta.

Vaikeustasot

  • Beginner - Aloittelijoille. Beginner-tason askeleet löytyvät noin kolmasosasta biiseistä.
  • Light - Hieman kehittyneemmille aloittelijoille.
  • Standard - Tavallinen pelimuoto jonkin aikaa pelanneille.
  • Heavy - Paljon haastetta myös pitempään pelanneille.
  • Nonstop - Useampi biisi ilman häiritseviä taukoja.
  • Oni / Challenge - Useampi biisi ilman taukoja. Selviytyminen on huomattavasti muita vaikeustasoja hankalampaa.
  • Endless - Tanssi niin kauan kuin jaksat.
  • Magic Dance - Tanssi hyvin, niin vastustajallesi tulee ongelmia.

Jos olet pelannut aikaisemmin DDR:n kolikkopeliversiota, yllä olevat vaikeustasot saattavat kuulostaa vierailta. Erilaisissa DDR-peleissä onkin ollut ainakin kolme erilaista vaikeustasojen nimeämiskäytäntöä. Alla olevasta taulukosta näet, miten eri vaikeustasojen nimet suhtautuvat toisiinsa.

PeliAloittelijoilleHelppoKeskivaikeaVaikeaKiero
StepMania / DDR ExtremeBeginnerLightStandardHeavyChallenge
DDR-BasicAnother / TrickManiac / SSR-
DDR USA / Dancing Stage EuromixBeginnerStandardDifficultExpert-

Neljä viimeistä vaikeustasoa käsitellään tarkemmin kappaleessa viisi. Valitse tässä vaiheessa jokin neljästä ensimmäisestä vaikeustasosta, niin pääset tavalliseen pelitilaan. Ruudulle aukeaa biisilista, jota navigoidaan sivuttaisnäppäimien ja Startin avulla. Nuoli oikealle rullaa biisilistaa alaspäin, ja nuoli vasemmalle vastaavasti ylöspäin. Ryhmä avautuu Startia painamalla, ja pelaamaan pääsee, kun painaa Startia biisin kohdalla. Tämän lisäksi vaikeustasoa voi säätää painamalla nopeasti kaksi kertaa alaspäin tai ylöspäin. Kannattaa valita aluksi yhden tai kahden jalan kappale. Kappaleen jalkamäärän eli todellisen vaikeusasteen näkee ruudun vasemmassa alareunassa. Usein biisi ei tarjoa kaikkia vaikeusasteita, vaan siinä on askeleet vain muutamalle niistä. Biisin tarjoamat vaikeusasteet näkyvät jotakuinkin ruudun keskellä. Beginner-askeleilla varustetut biisit on merkitty keltavihreällä nelikulmiolla niiden löytämisen helpottamiseksi.

Suurin osa ruudun sisällöstä selviää kuvaa katsomalla, mutta nk. Groove-kuvaaja vaatii lisää selittelyä. Kuvaaja erittelee biisin vaikeusastetta viiden askelista lasketun numeroarvon avulla:

ArvoMerkitys
AirHyppyjen määrä
ChaosAskelten epäsäännöllisyys
FreezeHoldien määrä
StreamAskelten kokonaistiheys
VoltageAskelten huipputiheys

Kun valitset biisin ja painat Startia, alkaa itse pelaaminen. Jos painat vahingossa kaksi kertaa Startia, ruudulle ilmestyy Options-näyttö. Siitä pääsee eroon Startia painamalla. Tämän jälkeen ruutu vaihtuu biisin taustakuvaksi, ja näytön keskelle ilmestyy "Here We Go" -teksti. Näytön yläreunassa on neljä biisin tahdissa vilkkuvaa harmaata nuolta, jotka reagoivat tanssimaton painalluksiin. Pian näytön alareunasta alkaa ilmestyä värillisiä nuolia, joihin pitäisi osua samalla hetkellä, kun ne osuvat näytön ylälaidassa oleviin nuoliin. Ajoitus ja näppäimiin osuminen tuntuvat aluksi vaikeilta, mutta ei pidä lannistua - vain harjoittelemalla voi oppia.

Tulokset

Kun biisin pääsee läpi, ruudulle ilmestyy tuloksista kertova näyttö. Stepmania arvioi tanssimisen aikana jokaisen askeleen 6- tai 5-askeleisella asteikolla, ja laskee sitten askeleiden perusteella arvosanan sekä pisteet. Lisäpisteitä saa pitkistä komboista, eli siitä, että osuu useisiin peräkkäisiin nuoliin vähintään Great-arvosanan arvoisesti. Hold-askeleiden pisteytys eroaa tavallisista askeleista sikäli, että niistä saa kaksi arvosanaa: Ensin tavallisen arvosanan siitä, kuinka tarkalla ajoituksella nappulan painamisen aloitti, ja sitten joko O.K.:n tai N.G.:n siitä, painoiko nappulaa pohjassa loppuun asti.

Askelten arvosteluasteikko
  • (Marvelous)
  • Perfect
  • Great
  • Good
  • Boo
  • Miss

Useimmissa DDR-kolikkopeleissä on käytössä 5-askeleinen arvosteluasteikko, josta puuttuu Marvelous-arvosana. StepManiassa Marvelous on oletuksena päällä, mutta sen saa pois Options / Gameplay Options -valikosta asettamalla Marvelous Timing-asetuksen arvoksi Never. Ilman Marvelousia biiseistä saa enemmän pisteitä, ja StepManialla pelattavissa turnauksissa Marvelousia ei juurikaan käytetä.

Kokonaisarvosana-asteikko on joko 8- tai 7-askeleinen Marvelouksen käytöstä riippuen, ja sisältää arvosanat AAAA (paras), AAA, AA, A, B, C, D ja E (epäonnistuminen). Pisteiden maksimimäärä on askelten jalkamäärä kerrottuna kymmenellä miljoonalla. Yhdeksän jalan biisistä voi siis saada korkeintaan 90.000.000 pistettä. Melko yleinen käytäntö on, että pisteistä ilmoitetaan niiden hahmottamisen helpottamiseksi vain neljä ensimmäistä numeroa. Kuten olet varmaan huomannutkin, tavallisilla DDR-biiseillä on määrätty maksimipituus, joka on vähän yli kaksi minuuttia. Suurin osa biiseistä on noin 100 sekunnin mittaisia. Lisäksi joukossa on muutamia L:llä merkittyjä pitkiä biisejä, joiden maksimipituus on neljän minuutin luokkaa. Pitkien biisien maksimipistemäärä on kaksinkertainen tavalliseen biisiin verrattuna. StepManiassa on tämän lisäksi tuki vieläkin pidemmille Marathon-biiseille, joiden maksimipistemäärä on kolminkertainen tavalliseen biisiin verrattuna.

4. Lisäsäätöjä

Jos pelistä ei irtoa tarpeeksi hupia tai haastetta riittää liikaakin, StepMania tarjoaa runsaasti lisäasetuksia joko helpottamaan tai vaikeuttamaan peliä. Kun painaa biisin käynnistämisen jälkeen nopeasti toisen kerran Startia, pääsee Options-ruutuun, josta löytyy monenmoista kivaa säätöä pienen pelaajan pään menoksi. Ruudulla navigoidaan tuttuun tapaan nuolinäppäinten avulla, ja versus-moodissa molemmat pelaajat voivat säätää itselleen mieleiset asetukset. Ruudulla olevia asetuksia kutsutaan modifiereiksi, ja kannattaa huomata, että niiden käyttö on kielletty lähes kaikissa DDR-kilpailuissa.

Modifiereista ensimmäinen on speed, joka nopeuttaa tai hidastaa nuolten liikkumista. Nopeussäädön liiallista käyttämistä ei suositella, sillä nuolia oppii lukemaan paremmin säädön ollessa x1. Joskus askelia on kuitenkin helpompi opetella säädöllä x1.5, x2 tai x3.

Suurella osalla muista modifiereista (Effect, Acceleration, Perspective) on lähinnä hupiarvoa, mutta etenkin nuolten näkymistä säätävistä appearance-modifiereista on hyötyä esim. askeleita ulkoa opetellessa. Turn-modifierit taas mahdollistavat mielenkiintoisemmissa asennoissa tanssimisen. Mirror kääntää askeleet kokonaan ympäri, ja left ja right kääntävät niitä 90 astetta joko vasemmalle tai oikealle.

DDR-koneissa modifierit aktivoidaan painamalla niihin kytkettyä näppäinyhdistelmää. Yhdistelmät toimivat myös StepManiassa. Esim. Effect-modifiereita saa päälle vasen-alas-oikea-sarjaa painelemalla. EuroMixeissä Effectejä ei valitettavasti ole. Kaikki modifierit saa nollattua oikeaa ja vasenta nappulaa mättämällä.

Options-ruudun jälkeen ruudulle ilmestyy Song Options, jossa on muutamia molempia pelaajia koskevia säätöjä. Säädöistä hyödyllisimpiä ovat musiikin nopeutta säätävä Rate sekä askelten ajoittamista helpottava Assist Tick.

5. Endless Nonstop Magic Dance Challenge

Tavallisten vaikeustasojen lisäksi StepMania tarjoaa neljä hieman erikoisempaa pelimuotoa.

Nonstop

Ylimääräisistä pelimuodoista yksinkertaisin, Nonstop, heittää pelaajan eteen useamman biisin putken. Kaikki on muuten samoin kuin tavallisessa pelitilassa, mutta kappaleiden välillä ei ole lainkaan taukoja ja kombo säilyy biisistä toiseen. Nonstop-pelin käynnistäminen ei juurikaan eroa tavallisesta pelistä - nyt valitaan vain biisiryhmä eikä yksittäistä biisiä. Valitut biisit näkyvät ruudun vasemmassa reunassa, ja vaikeustasoksi voi asettaa Lightin, Standardin tai Heavyn samalla tavalla kuin tavallisessa biisivalikossa. Oletuksena vaikeustaso on Standard.

Challenge / Oni

Oni on muuten kuin Nonstop, mutta siinä on oletuksena käytössä Battery-elämämoodi. Pelaajalle sallitaan vain pari virhettä per biisi, minkä jälkeen kuolema korjaa välittömästi. Ymmärrettävästi Oni on hyvin vaikea pelimuoto, ja sitä ei kannata juuri kokeilla ennen kuin biiseistä alkaa tipahdella AA:ita.

Endless

Joskus tuntuu siltä, että pitäisi liikkua ihan kunnolla. Yksittäisiä biisejä ei jaksa millään valita, ja Nonstopkin kestää vain muutaman minuutin. Tällöin kehiin astuu Endless, jota käyttäen voi tanssia aivan niin kauan kuin haluaa. Vaikeustasoksi voi jälleen valita joko Lightin, Standardin tai Heavyn, ja biisivalikoimaksi voi valita koko musiikkikokoelmansa lisäksi myös yksittäisiä ryhmiä. Endless tarjoaa mukavasti haastetta myös kokeneemmille pelaajille, sillä taitojen lisäksi myös kestävyys joutuu koetukselle. Kyllähän kuka tahansa MAX 300:n 10 jalalla kerran vetää, mutta jos alla on kaksi tuntia yhtämittaista tanssimista, tehtävä on huomattavasti haastavampi.

Magic Dance

Pelimuodoista viimeinen tarjoaa hupia kahdelle pelaajalle. Magic Dance toimii muuten kuin tavallinen versus-peli, mutta toisen pelaajan askeleet on käännetty väärin päin ja tanssimalla paremmin pelaaja pystyy terrorisoimaan toisen pelaajan peliä. Aina kun ruudun keskellä oleva mittari täyttyy, vastakkainen pelaaja saa kiusakseen jonkin modifiereista. Kannattaa kokeilla pelimuotoa itse, niin saa hyvän kuvan sen toiminnasta.

© Olli Etuaho 2004